17.03.2019

Շուրջօրյա երևանցին

Նա խորապես համոզված էր, որ քաղաքը կոչված է սովորեցնել և կրթել իր բնակիչներին: Դրանում պետք է իշխի սիրո, փոխըմբռնման եւ բարության մթնոլորտը: Եվ նա կարողացավ ստեղծել այն: Այժմ շատերը գիտակցում են, որ այն ժամանակահատվածում, երբ Գրիգոր  Հասրաթյանը Երևանի քաղաքային խորհրդի նախագահն էր, երևանցիների մոտ մայրաքաղաքի բնակիչների հոգեբանություն ձևավորվեց։

Բարության դաս   

Նրա մանկությունից Գրիգոր Ասատրյանը հաճախ հիշել է մատիտների պատմությունը: Երևան նա տեղափոխվեց բնակության, ավարտելով երկրորդ դասարանը իր հայրենի գյուղ Ախլաթյանում։ Նրա հորեղբայրը, հայտնի պատմաբան եւ փիլիսոփա Մորուս Հասրաթյանը, խնամքով շրջապատեց տղային։ Նա փորձեց նրան կցել քաղաքային կյանքին, տեղավորեց   Մյասնիկյան դպրոցում ուսանելու, որը այդ ժամանակ լավագույնն էր համարվում մայրաքաղաքում: Դպրոցում նկարչությունը դասավանդում էր հայտնի նկարիչ Թարագոսը: Իր դասերում ուսանողները ոչ միայն սովորում էին առարկայի հիմունքները, այլև ուսումնասիրել են գեղանկարչության աշխարհը: Նկարիչը նույնիսկ երեխաներին ուսուցանում էր ֆրեսկոյի ծանր արվեստը: Գրիգորը մի անգամ ասաց իր հորեղբորը, որ նկարիչը նրան բացասական գնահատական էր նշանակել, քանի որ չի կարողացել կատարել հանձնարարությունը: Պատճառն այն էր, որ նա որակյալ մատիտներ եւ բարակ փետուրներ չուներ: Հորեղբայրը Գրիգորին լսելուց հետո, հորեղբայրը մոտեցավ գրասեցանին, թղթի վրա գրեց մի բան և ասաց. «Գնացեք Ժողովրդական տան (այժմ Օպերայի եւ բալետի թատրոնի շենքը): Փայտե շինությունում դուք կգտնես ընկեր Մազմանյանին,  կասես, որ ես եմ ուղարկել   և կհանձնես նամակը: Այդ ժամանակ (Ալեքսանդր Թամանյանի մահից հետո) Երևանի գլխավոր հատակագիծը ղեկավարում էր ճարտարապետ Միխայիլ Մազմանյանը: Գրիգորն անմիջապես տեսավ փայտյա տնակը Գրիգորը, ներկայացավ Մազմանյանին և հանձնեց նամակը: Միխայիլ Դավիդովիչը ուշադիր կարդաց այն և տվեց տղային մատիտ, թուղթ, գրիչներ եւ այլ նկարչություն պարագաներ:   Ապա անձամբ նրան ճանապարհ դրեց։ Գրիգորի հուշերում երկար մնացել էր ճարտարապետի այդ ազնիվ կերպարը՝ сделавшего его обладателем целого «состояния». Եվ մի օր նա հարցրեց իր հորեղբորը, «Ինչպես կարող եմ շնորհակալություն հայտնել այն մարդուն,« Մորուս ժպտաց. «Մի անհանգստացիր, որդիս,  կգա ժամանակը և անպայման կհայտնես քո շնորհակալությունը։ Մի քանի օր անց նա տուն եկավ հուզված, տարօրինակ կերպով նայեց որդուն և ցածր ասաց «Մազմանյանին տարան»։ Դա 1937-ին էր։

Գովաբանության օր

1957 թ-ի դեկտեմբերին Գրիգոր Հասրաթյանին զանգահարեց Երևանի քաղաքային խորհրդի գործադիր կոմիտեի նախագահ պարոն Գուրգեն Փահլևանյանը։  «Կառավարությունը որոշել է ստեղծել քաղաքի շինության նախագծային ինստիտուտ։ Եվ դուք պատիվ ունեք դառնալ դրա առաջին տնօրենը։  1958 թ.-ին նա բացեց «Երևաննախագիծ», որը համախմբեց մայրաքաղաքի լավագույն ճարտարապետներին։ Տեղի էին ունենում բուռն քննարկումներ, նոր գաղափարներ էին ծնվում, հանդիպման ընթացքում քննարկվել էին արդիական հարցեր: Երիտասարդ տաղանդավոր ճարտարապետները պատվավոր առաքելություն ունեցան իրենց քաղաքը կառուցելու համար: Շուտով ինստիտուտի փառքը հասավ Մոսկվա, հայ քաղաքաշինարարների կողմից մշակված նախագծերը բազմիցս արժանացան բարձրագույն մրցանակների համամիութենական մրցույթների եւ ցուցադրություններում: ԽՍՀՄ մայրաքաղաքի մասնագետները գալիս էին իրենց փորձը փոխանակելու համար: Մի օր քարտուղարը եկավ Գրիգորի Իվանովիչի մոտ և տեղեկացրեց, որ սպասասրահում ինչ որ անծանոթ ուզում է խոսել նրա հետ: «Դա շատ խեղճ տեսք ունի», – մեկնաբանեց նա, «չի նշում որևէ անուն կամ ազգանուն, և ուզում է աշխատանքի ընդունվել»: Գրասենյակ մտավ աղքատ  տեսքով մի մարդ, ով ներկայացավ որպես ճարտարապետ, – ավելի ուշ  հիշում է Հասրաթյանը: – Ես նրան նայեցի ինչ-որ անվստահությամբ, որովհետեւ ես գիտեի քաղաքի բոլոր ճարտարապետներին։ Ես հարցրեցի, թե, «Ինչ է քո անունը», – և լսեցի. «Մազմանյան»։ Բավական էր մի խոսք  և ես մտովի իմ անցյալ տեղափոխվեցի։ Օպերային շենքը, փայտե խրճիթը, գեղեցիկ տղամարդը։ Սակայն նրա հմայքից ոչինչ չէր մնացել։ Ես անմիջապես ասացի նրան «վաղվանից դուք ընդունված եք աշխատանքի»: «Ես պետք է դիմում գրեմ», – հարցնում է նա: «Եվ,  37-թ-ին ձեր դիմումի համաձայն տարան»։ Հանդիպումից անմիջապես հետո Հասրաթյանը գնաց նախագծերի բաժնի պետ Գեորգի Մուրզայի մոտ և հայտնեց նրան, որ հաջորդ օրվանից նա տեղակալ կլինի իսկ Մազմանյանին նշանակել է բաժնի պետ։ Մուրզան շատ ուրախ էր, որ աշխատելու էր Միխայիլ Դավիդովիչի հետ:

Երկու քաղաքների քաղաքապետը

Մի օր, երբ «Երեւաննախագիծ» էի Գրիգորի Իվանովիչի մոտ եկավ Հայաստանի կենտրոնական կոմիտեիկ կուսակցության առաջին քարտուղարի օգնական  Զարուբյան Յակովը և ասաց, որ իրեն սպասում են բակում։ Իջանք ներքև։ Ավտոմեքենաներից մեկում նստած էր Զարուբյանը: Հասրաթյանին ոչինչ չբացատրեցին, միայն ասեցին, որ մեկնում են Լենինական։ «Ես նույնիսկ պատշաճ հագած չեմ», – մտածեց նա: Երկար գնացին խիստ լռության մեջ: Լռությունը խախտվեց Զարուբյանի կողմից. «Մենք ուզում ենք Ձեզ նշանակել Լենինականի քաղաքային խորհրդի գործադիր կոմիտեի նախագահ»:
Մինչդեռ մեծությամբ երկրորդ քաղաք համարվող Լենինականի բնակիչները   շատ փառասեր էին և Հասրաթյանի նշանակմանը թշնամաբար վերաբերեցին։ Ինչ է քաղաքում չգտնվեց արժանավոր թեկնածու, և մեր «տերը» պետք է լինի Երևանից եկածը։  Զարուբյանը որոշեց ինչ-որ կերպ հանդարտեցնել «Եկեք պայմանավորվենք։  Վեց ամիս հետո ես կվերադառնամ: Չեք ցանկանա, որ նախագահը ինքը լինի, ես ինքս կտանեմ իրեն Երևան »: Ասվածը արված է:

Վեց ամիս անց նա եկավ,  և, ի դեպ, սկսեց մարդկանցից հարցուփորձ անել իրենց խնդիրների և մտահոգությունների մասին: Հետո նա հարցրեց, թե քաղաքում ինչ լավ բան կա: «Այո, սա քաղաքային գործադիր կոմիտեի նախագահն է», – պատասխանեցին նրանք: Սակայն Գրիգորի Հասրաթյանին արդեն մայրաքաղաքում կրկին սպասում էին․նշանակվեց Երեւանի քաղաքապետարանի նախագահի պաշտոնում։ Ի վերջո, նա սկսեց աշխատել այս համակարգում երբ դեռ երիտասարդ էր։ Նա նաեւ գիտեր և սիրում էր իր քաղաքը, որը նա համարում էր լավագույնը երկրի վրա:

Նոր կյանքի քաղաքը

Ժամանակակիցները զարմանում էին նրա տոկունության վրա։ Հասրաթյանը կարող է աշխատել օր ու գիշեր: Սակայն նրա  կողմից   առաջարկած բոլոր նոր բաները վատ էին ընդունվում: Այսպես, նա մեղադրվում էր ազգայնականության մեջ, երբ փոքր Լերմոնտով փողոցի փոխարեն բացվեց ինչ-որ աշուղի անվամբ Սայաթ Նովա պողոտան։ Նամակներ էին գալիս բարձրագույն իշխանություններ և թերթեր: Գրիգորի Իվանովիչը գնաց փոխզիջման, փողոցի մի հատվածը շարունակում էր կոչվել ռուս բանաստեղծԼերմոնտովի անունով  Սակայն կրքերը չհանդարտվեցին: Երբ բացվեց Կարապի լիճը, թերթերից մեկը գրել էր « Երևանի կենտրոնում ստեղծվել է թարախակույտ է և այն անհրաժեշտ է շտապ բուժել»: Հավանության չարժանացան նաև Շահումյան փողոցի (այժմ Վազգեն Սարգսյան) շատրվանները։ Ես չէի սիրում, իսկ շատրվաններ փողոցային Շահումյան (այժմ Վազգեն Մանուկյան) – շատրվանների պաշտոնական բացումը կայացավ Երևանի 2750-ամյակին նվիրված տոնակատարության ժամանակ, և Սունդուկյան թատրոնի հարևանությամբ Կոմայգին  (կոմերիտական ​​այգի) և Աբովյան փողոցի վրա գտնվող նոր շինությունները և շատ ավելին։ Բայց Հասրաթյանը  ուշադրություն չէր դարձնում դժգոհություններին։  դժգոհության մասին reactionaries – նա ստեղծում էր նոր մշակույթի, նոր կյանքի քաղաք։

 

Կեսգիշերային անկարգները

Երևանյան տաք գիշերները Երիտասարդ երաժիշտներին, ճարտարապետներին, արվեստագետներին, գրողներին, ռեժիսորներին չէին թողնում քնել։ Եվ ինչպես կարող եք այս հիանալի քաղաքում քնել: Գիշերը նրանք հավաքվում եին էին ստուդիաներում, պուրակներում և սրճարաններում, ուր որ ասես։ Իսկ առավոտյան գալիս էին ֆիլհարմոնիկի մոտ և արշալույսը դիմավորելիս կիսվում էին տպավորություններով: Քաղաքն արթնանում էր՝ ջրամեքենաները լվանում էին փողոցները, թարմության և մաքրության հոտ էր գալիս։ Դեռեւս փակված խանութների մոտ առկա էին երկաթե ցանցեր կաթնամթերքային ապրանքներով։  Անքուն գիշերվանից հետո, հատկապես ուզում ես ուտել։   Այնպես որ, «Կեսգիշերային անկարգները» մոտենում էին, վերցնում թթվասերը, կաթնաշոռը, կաթը, մածունը և թողնում էին գումարը։ Ոչ ոք նույնիսկ չէր մտածում անվճար ապրանքից օգտվել ։ Ինչպես կարող է խաբել կամ թալանել: Դա, ի վերջո, քո քաղաքն է: Քաղաքը դու ես։


Ճարտարապետ Լևոն Իգիթյանը հիշեց, թե ինչպես մի անգամ գիշերվա ժամը 4-ին, Մատենադարանից մոտից իջնելիս, նա տեսավ Լենինի պողոտայի անկյունում, Իսահակյան փողոցում և ցայտաղբյուրի մոտ խմբված մարդկանց այն ժամանակ հայտնի Ֆելո խանութի մոտ․ «Ես գնացի, տեսա Երևանի. մի խումբ անվանի բժիշկների, գիտնականների, ճարտարապետների։ Դրանց թվում են `Գրիգորի Իվանովիչը: Ականջ դրեցի։ Քաղաքապետը բարձրաձայն ընթերցում էր Նարեկացի»:

Մի օր Գրիգորի Իվանովիչը եկավ նկարիչ Մինաս Ավետիսյանի ստուդիա գիշերվա ժամը երեքին (բոլորն էլ գիտեին, որ միշտ էստեղ մարդաշատ է, նույնիսկ այդ ժամին)  և իր վերարկուի ներսի գրպանից հանեց տարօրինակ շիշը։ Մենք նստեցինք, զրուցեցինք, խմեցինք, հետո վեր կացավ եւ ասաց. «Ժամանակն է, առավոտյան աշխատանքի եմ։ Երջանիկ եք տղաներ, որովհետեւ ազատ եք»: Այս մարդը միշտ զարմացնում էի ընկերներին  և գործընկերներին, թե ինչպես է կարողանում համատեղել Բոհեմիան կյանքը հանրային ծառայության հետ և միեւնույն ժամանակ շփվել պաշտոնատար անձանց, աշխատողների, արվեստագետների հետ:

Քաղաքապետի հրահանգով Սայաթ-Նովա պողոտայի վրա տնկվեցին վարդի թփեր և բալենիներ։  Գիշերը ինչ-որ մեկը տարել էր դրանք։ Առավոտյան նրանք տնկեցին նորերը, բայց նորից գողացան։ Եվ այսպես, մի ​​քանի ամիս անընդմեջ կրկնվեց: Տնկարաններում, որտեղից յուրաքանչյուր առավոտ տանում էին տնկնեինրը, արդեն ծիծաղով էին վերաբերում։ “Թողեք այս գործը, միևնույն է գողանում են»։ Երբ բողոքեցին Հասրաթյանին, նա լսեց ու ասաց, «Ես հասկանում եմ, որ դա խայտառակություն է, բայց մտածեք, թե ուր կարող են տանել վարդերը։ Հավանաբար տեղադրվեցին բակերում: Չէ որ սրանք էլ են Երևանի բակերը «Բալենիների պտուղները ոչ մեկ չէր տարել։ Սակայն, մեկ անգամ գիշերային զբոսանքի ժամանակ, Սայաթ-Նովայի պողոտայի երկայնքով Գրիգոր Իվանովիչը տեսնում է թե ինչպես երկու երիտասարդ հարմար տեղավորվել էին ճյուղերին, բալ էին ուտում և խաղաղ զրուցում էին։ Հասրաթյանը ավելի մոտեցավ» Նրա զարմանքը անսահման էր, երբ պարզեց, որ ծառին նստած էին նկարիչ Մինաս Ավետիսյանը և արվեստաբան Հենրիկ Իգիթյանը:

Ամենահայտնի «Պոպլավոկ» սրճարանի մոտ տեղի ունեցող ժամանցը գիշերային ժամերին բավականին ձանձրացրել էին բնակիչներին։ Դժգոհություններ էին հայտնում քաղաքային խորհուրդ բնակիչների հանգիստը խաթարելու համար։ Նամակի տակ նաև ստորագրում էին հայտնի մարդիկ, ովքեր հեռու չէին ապրում  «Պոպլավոկից»։ Հասրաթյանը բազմիցս «խաղաղ բանակցություններ» է վարել  հանգիստը խաթարողների հետ բայց, որպես կանոն, ոչ մի օգուտ։ Եվ մի օր նա հրավիրեց այն մարդկանց, ում ստորագրությունները դրվել էին նամակի տակ  և անձամբ ներղություն խնդրեց անհարմարությու առաջացնելու համար։ Նրանք նստեցին, խոսեցին և հյուրասիրվեցին, բայց գրասենյակից հեռանալիս Հասրաթյանը նրանց ետ պահեց ․«Տեսեք, նրանք երիտասարդ են, նրանք բավարար ժամանակ չունեն, կյանքի համար ավելի շատ ժամանակ է պետք … Արդյոք դա պատժելի է»:

Բարձրագույն արժեք

Հասրաթյանը ոչ միայն շրջում էր քաղաքով, նա պետք է իմանար թե ինչպես և ինչով է ապրում մայրաքաղաքը: Ամենաբարի մարդը, ով իր աշխատանքում պահանջկոտ էր և անխիղճ։
Երեւանում մետրոյի կառուցումը դանդաղ էր ընթանում։ Հասրաթյանը կոշտ զրույց ունեցավ  «Երեւաննախագիծ» տնօրենի հետ և սկսվեց շղթայական ռեակցիա – այդ թվում մինչև  ստորին օղակներ։ Այնպես որ, երբ Գրիգորի Իվանովիչը ժողով էր կազմակերպում մթնոլորտը լարված էր, բոլորը փորձում էին թաքնվել իրենց առջևում նստածի թիկունքում։ Ի դեպ, Գ․ Հասրաթյանը խոսելու հրաշալի ձիրք ուներ և յուրաքանչյուր իր ելույթ վերածվում էի իսկական ներկայացման։ Մասնակիցները այդ հիշարժան ժողովը շատ կհիշեն, թե ինչպես հանգիստ ձևով նա սկսեց իր ելույթը «Ընկերներ, ինձ ծանոթ է նախագծման գործընթացը, ես հասկանում եմ, որ ճարտարապետներին երբեք մեկ օրը բավարար չէ… Բայց եթե դուք չսկսեք աշխատել, ես պետք է կիրառեմ պատիժ։ Նմանը մարդկության պատմության մեջ տեղի չի ունեցել»։ Դահլիճում մեռյալ լռություն էր տիրում:  «Բոլորի նկարները կան կադրերի բաժնում?» Pictures ունեն կադրերի բաժնի:« Ի պատասխան, բոլորը գլխով արեցին։ «Շատ լավ, ես դրանք կվերցնեմ և կխնդրեմ ցույց տան հեռուստատեսությամբ։ Թող երեւանցիները իմանան, թե ով է դանդաղեցնում մեր քաղաքի մետրոյի կառուցումը: Իսկ  պատկերացնում եք, որ ձեզանից յուրաքանչյուրն ունի ընտանիք, հարազատներ, հարևաններ, ընկերներ: Եվ ինչ հարազատներ, սիրուհիներ: Եվ, ինչպես Դուք կարող եք նրանց աչքերին նայել այս ամենից հետո՞» .. Նա հանդիպումն ավարտված  համարեց, բայց, դռան մոտ հասնելով, ետ նայեց և ցածր ձայնով ասաց․«Ամոթ է»։

Անցավ մեկ շաբաթ։  «Երևաննախագիծ» -ի ճարտարապետ ինժեներներից մեկը, Ռուբեն Արազյանը, աշխատանքի շտապելիս ձեռքին գծագրերի , նախագծերի թղթապանակ։  Հանդիպում է իր դասընկերջը փողոցում, ով համոզում է իրեն գնալ սրճելու։ Ռուբենը նրան ասում է․ «Ես հաճույքով, բայց չես էլ պատկերացնում ինչ է մեր գլխին Հասրաթյանը բերել։ Արդեն մեկ շաբաթ է չենք ուտում, չենք խմում, շատ ենք աշխատում։ Հանկարծ ընկերները նկատեցին, որ իրենց կողքով սև  «Վոլգա» անցավ, , ետ վերադարձավ և կանգնեց։ Հասրաթյանը դուրս եկավ մեքենայից, նախատինքով նայեց Ռուբենին  «Ինչ է եղել ընկեր  աշխատելու փոխարեն, դու փողոցում կանգնած ես եւ պատահական անցորդների հետ իմ մասին ես քննարկում»:

Երկհարկանի ֆանտազիա

Գրիգոր Ասատրյանի պաշտոնավարման տարիներին, որպես Երևանի քաղաքային խորհրդի (I962-1975) նախագահ, Երևանում մաքրվել է 45.000 տնակն և 95.000 ընտանիք բնակարաններ են ստացել: Մայրաքաղաքում շինարարության այս տեմպը երբեք չի եղել: Հուշարձանային շենքերի հարևանությամբ սկսեցին հայտնվել ամառային սրճարաններ, որոնք քաղաքին տվեցին հատուկ հմայքը: Կանաչապատումը արագ թափ էր ստացել։ Լենինի հրապարակի շրջակայքում   մեկ գիշերվա մեջ տնկվեցին ծառեր: Քաղաքը գիշերը հատկապես գեղեցիկ էր, լուսավորված հազարավոր լույսերով: Երևան եկող զբոսաշրջիկների աներևակայելի հոսք նկատվեց, որոնք կոչում էին «աշխարհի վարդագույն զարմանք»: Այս տարիներին մայրաքաղաքը դարձավ Կովկասի մշակութային կենտրոնը, մինչդեռ   անցյալ դարի սկզբում Թիֆլիսն էր համարվում կենտրոն։
Սակայն, ըստ քաղաքապետի, լուրջ սխալներ և բացթողումներ եղան: Եվ հետո հնարավոր չեղավ իրականացնել երկհարկանի փողոցների ստեղծման մասին Գրիգորի Ասատրյանի երազանքը: Դա գրեթե ֆանտաստիկ գաղափար էր: Երկհարկանի փողոցները կարող էին նորարարական երևույթ լինել քաղաքաշինության պատմության մեջ, սակայն դա պահանջում էր գումար եւ   թույլտվություն վերադասներից: Առաջին հարկը նախատեսված էր տրանսպորտի, իսկ երկրորդը `հետիոտների համար: Պետք էր ստեղծել բոլոր մեծ հայերի հուշարձանները`Մաշտոցից մինչև Սևակ, բացի դրանից` շատրվաններ: Եվ միևնույն ժամանակ, առանց խոչընդոտների, փողոցի հետիոտնային փողոցի մի կողմում դասական մյուս կողմից, ժամանակակից երաժշտությունը պետք է հնչեր։ Ցավոք, մինչև նախագծեր և գծանկարներ չհասավ `միայն ֆանտազիայի թռիչքը, միայն աշխարհի լավագույն և գեղեցիկ Երևանը դարձնելու անզուսպ ցանկությունը մնաց

Արխիվ
Գրիգորի Իվանովիչ Հասրաթյանը (1918-2001) ծնվել է Հայաստանի Սիսիանի շրջանի Ախլաթյան գյուղում 

1937թ-ին ավարտել է Երևանի լեռնամետալուգիական տեխնիկումը, իսկ 1942թ-ին, Երևանի պոլիտեխնիկական ինստիտուտը, ստանալով ինժեներ-շինարարի որակավորում։

1940-1942թթ. — Լեռնամետալուրգիական տեխնիկումի դասախոս  
1942-1944թթ. —Ավտոճանապարհների վարչության ինժեներ-Երևան

 1945-1947թթ. — Ջրային տնտեսության նախարարության ինժեներ –Երևան

1947-1948թթ. —Երևանի գաջի գործարանի գլխավոր ինժեներ .
1948-1950թթ. — Լենինյան շրջսովետի շինգրասենյակի պետ-Երևան

1950-1952թթ. — Լենինյան շրջսովետի գործադիր կոմիտեի փոխնախագահ –Երևան

1952-1956թթ. — Լենինյան շրջսովետի գործադիր կոմիտեի նախագահ-Երևան

1956-1958թթ. — Երևանի քաղսովետի գործադիր կոմիտեի փոխնախագահ

1958-1961թթ. — Երևան նախագիծ ինստիտուտի տնօրեն 
1961-1962թթ. — Լենինականի քաղսովետի գործկոմի նախագահ
1962-1975թթ. — Երևանի քաղսովետի գործկոմի նախագահ
1975-1980թթ. — Հայկական ՍՍՀ մսակաթնամթերքի արդյունաբերության փոխնախարար
1980-1986թթ. — Հուշարձանների պահպանության գլխավոր վարչության պետ –Երևան
1987-1990թթ. —Սարդարապատի ճակատամարտի հուշահամալիրի և Հայաստանի ազգագրության պետական թանգարանի տնօրեն: